Island, země ohně a ledu
O Islandu se říká, že je zemí ohně a ledu, ale nejen to. Mnoho lidí si myslí, že je zde stále zima a nepříznivé klima. Ač se tento ostrov nachází u polárního kruhu, jsou zde průměrné teploty v lednu okolo 1°C nad nulou. Červnové se pohybují na nejteplejším místě okolo 20°C. Teploty a klima je jen jednou z mylných představ středoevropanů o Islandu.
Island sám o sobě je velice zajímavá země. Ostrov na kterém se nachází vznikl sopečnými erupcemi a proto je zde mnoho přírodních úkazů, které jinde na světě nenaleznete pohromadě. Jsou to mnohá lávová pole, velký počet sopek, ledovcové jeskyně, gejzíry a krásná koryta divokých řek. Ipřes to, že mnoha lidem přijde tato země jako nehostiná, stojí za to ostov navštívit a vše vidět na vlastní oči.
Pokud chcete Island poznat se vším co nabízí, je nejlepší cestovat na vlastní pěst. Je sice již několik cestovních kanceláří, které zájezdy na Island pořádají, ale není nad to, když si zbalíte batoh a vyrazíte sami. V dnešní době, kdy je náš svět globalizovaný a všechny vzdálenosti se jakoby zkracují, to není problém. Stačí si jen najít správné letecké spojení a vyrzit.
Z ČR je pravděpodobně nejlepší a nejlevnější dojet do Berlína a odtud přímím spojem z letiště Berlín - Tegel letět do Keflavíku. Po hodinách letu přes oceán se naleznete v naprosto jiném světě a plni očekávání se můžete těšit na nové zážitky.
Po příletu na Island doporučuji zůstat den či dva ve větším městečku, v našem případě v Keflavíku. Budete tak mít dostatek času na doplnění zásob na cestu, zjistíte kam se vyplatí podívat a seznámíte se s mentalitou Islanďanů.
Zdejší obyvatelé jsou velice milý a přátelští lidé. Rádi vám nabídnou ubytování, posedí s vámi a pokud mají cestu vaším směrem, rádi vás i svezou. Aby jste se s nimi domluvily, nemusíte se zrovna učit islandštinu, domluvíte se dobře i anglicky.
Co se týče cestování po Islandu, je několik možností. Buď to si můžete pronajmout automobil a to za necelých 40 euro na den s neomezenými kilometry, nebo používat autobusovou dopravu, která je však poměrně drahá. V přepočtu vás vyjde 250 km na 1000 Kč. Další možností je místní letecká doprava, není tak drahá, ale málo kdy seženete volné místo. Pokud preferujete dopravu železniční, budete zklamaní, železnice totiž na Islandu neexistují. Má to prostý důvod, kvůli sopečné činnosti by mohlo docházet k sesuvům tratí a kvůli vysoké vlhkosti ke korozi kolejnic.
Z vlastní zkušenosti mohu doporučitcestování stopem. Dozvíte se tak spoustu zajímavostí od místních obyvatel a dostanete se na místa, která by jste jen těžko hledali. Pronájem automobilu nedoporučuji, jelikož zde není příliš kvalitní silniční infrastruktura,
Na celém Islandu je jen jedna hlavní silnice. Je jí míněna okružní silnice č.1. Je dlouhá cca. 1340 km, vede převážně po pobřeží kolem celého ostrova a byla dokončena v roce 1100. výročí osídlení ostrova. I přes to, že je to silnice hlavní, není celá asfaltová a tak i za sucha a dobrého počasí po ni můžete za den objet jen třetinu ostrova. Vedlejším silnicím, které jsou na hlavní okružní napojeny, se zde říká vnitřní silnice a je jich tu na 11000 km. Avšak jen třetina je asfaltová, všechny ostatní mají šotolinový, nebo makadamový povrch. Většina horských silnic je zavřena do počátku června a i po otevření je mnoho z nich sjízdných jen pro auta s pohonem všech čtyř kol.
Když už víte jak se budete přepravovat, je dobré vědět i kam. Zajímavých míst je na Islandu nepřeberné množství. Nachází se zde nejvíce sopek na světě a to celých 150, z toho je 26 činných a tím se řadí Island mezi nejaktivnější vulkanické oblasti na světě. Mimo jiné jsou zde zajímavé ledovce, které tvoří 14% celého území Islandu. Největším z nich je ledovec Vatnajökull, má rozlohu 8400 km čtverečních. Vyplatí se i cesta na nejvyšší horu Islandu Hvannadalshnúkur, která je vysoká 2119 m.
Vyrazíte-li na sever, dostanete se do města Akureyri, hlavního města islandského severu, které leží asi 100 km jižně od polárního kruhu. Je to jedno z nejteplejších míst v zemi. Nachází se zde rodný dům pátera Jóna Sveinssona, autora knížek pro děti o chlapci jménem Nonni, u nás nejpřekládanějšího islandského spisovatele. Mezi další zajímavá místa patří Ásbyrgi (Hrad Asú). Je to kaňon tři a půl kilometru dlouhý, asi kilometr široký a sto metrů hluboký v jehož středu je ostrůvek Eyan. Mimo tento sotrůvek je celé dno kaňonu vyplněno zelenými stromy. Existují dvě verze jak mohl kaňon vzniknout. První říká, že létající kůň boha Ódina obtiskl do země obří kopyto a druhá, méně prozaitštější, že kaňon vznikl v důsledku výbuchu sopky pod ledovcem Vatnajökull. Zajímavé je i místo jménem Dimmuborgir (Temné hrady). Je to lávové město staré da tisíce let, jehož výška dosahuje až dvaceti metrů. Cesty v tomto bludišti jsou dnes pečlivě vyznačené a nedoporučuje se z nich scházet. Dále lze také doporučit cestu k nejznámějšímu islandskému vodopádu Gullfoss, který je jedním z přírodních divů světa. Nalézá se na středním toku řeky Hvítá (Bílá řeka). Nedaleko Gullfossu se nachází Velký Geysir. Z tohoto gejzíru, půo kterém se všechny ostatní jmenují, poprvé vytryskla horká voda do výšky kolem šedesáti metrů v roce 1924. Za zmínku a cestu stojí také Vastmannaeyjar (Ostrovy západních mužů). Ostrovy získali jméno podle irských otroků, kteří byli pravděpodobně prvními obyvateli nejmladších souostroví na světě. Většina z těchto ostrůvků vznikla z podmořských sopek v období před pěti až deseti tisíci lety. Poslední ostrůvek Surtsev vznikl dokonce až v letech 1963 - 1967. V neposlední řadě je třeba také navštívit Reykjavík, hlavní město Islandu na jihozápadě ostrova. 6ije zde přes 100 000 obyvatel a je jediným skutečným městem Islandu. V Reykjavíku a jeho okolí žije 60% obyvatel celého státu. Nachází se zde především nejtarší parlament světa Alting, Islandská univerziza založená roku 1911, mnoho muzejí, divadla, přístav a mezinárodní letiště. Reykjavík byl založen údajně Vikingy roku 874 a hlavním městem Islandu se stal v roce 1944.
Na Islandu nejsou však jen historické a přírodní zajímavosti, jsou tady třeba i dobře řešené věci běžného života. Například k vytápění domů slouží výrony horkých pramenů - gejzírů, ve kterých dosahuje voda teploty až 75°C.
Vzácnosí jsou ale na Islandu stromy a zvířata. Stromů je zde pouze jen 1% plochy ostrova a zvířata zde zastupují jen lišky, množství ptáků a ryb. Nejtypyčtějším ptáčkem Islandu je Papuchálek severní. Je to hebký bílý ptáček s červeným zobáčkem, který se po dvojicích k sobě tulí na mořských březích. Místní je tady loví ze zavěšeného lana do síťky na dlouhé tyči a vycpané prodávají v prodejnách suvenýrů turistům. Toto je snad jediná z věcí, která na Islandu není působivá.
Pokud chcete z Islandu odcestovat, nemusíte zpět do Keflavíku, můžete vyrazit směrem do Seydisfjörduru. Je to východoislandský přístav s asi 1000 obyvateli, odkud vyplouvají pravidelné lodní linky zpět do Evropy. Cesta lodí z Islandu do Skotska, nebo Norska je tím nejlepším rozloučením s zemí ohně a ledu.
Náhledy fotografií ze složky Island